In april 2013 heb ik een masterclass flameworking gevolgd bij Lucio Bubacco in Murano, met ondersteuning van VVMG in de vorm van een stipendium.

Hieronder het verslag zoals dat is gepubliceerd in Fjoezzz nr 2, 2013. Fjoezzz is het kwartaalmagazine van VVMG (Vereniging van Vrienden van Modern Glas)

 

Volg de link voor meer info over deze vereniging

http://modernglas.nl/

 

________________________

 

Monique Swinkels vijf dagen in de leer bij glasmeester Lucio Bubacco.

 

Glaskunstenares Monique Swinkels uit Hilvarenbeek werkt sinds 2004 met glas. Initieel is ze gestart met het maken van glaskralen om deze te verwerken in zelf ontworpen sieraden. Gefascineerd door de mogelijkheden van het werken met vloeibaar glas is Monique zich gaan specialiseren in het maken van glassculpturen aan de brander. Hierbij staat de menselijke figuur centraal. Recentelijk is Monique gaan werken met sandcasting technieken. Hiervoor heeft ze meerdere cursussen gevolgd bij het Glazen Huis in Lommel, België. In haar meest recente werk combineert ze sandcasting objecten met glassculpturen die aan de brander vervaardigt zijn, een techniek waarbij geëxperimenteerd wordt met warmte verhoudingen en de opbouw van het sculptuur en waarin glassculpturen “gevangen” worden in glas.  

 

Lucio Bubacco is een Italiaanse glasmeester die woont en werkt op Murano, een klein eiland in de buurt van Venetië. Lucio werkt aan de brander met “soft glass”, het glas waar Murano bekend om staat. Hij is vooral bekend om zijn rijk gedecoreerde werkstukken waarin hij met zijn verfijnde figuren, klassieke en mythische verhalen tot leven laat komen. Zijn kunstwerken worden wereldwijd tentoongesteld en verkocht. Elk jaar geeft hij in zijn studio één workshop van vijf dagen waarin hij glaskunstenaars kennis laat maken met zijn ideeën en manier van werken.

 

Het was al langer een droom van Monique om deze workshop een keer te volgen. Afgelopen april was het eindelijk zover. Na zich bijna een jaar geleden te hebben aangemeld, en met een stipendium van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas, heeft ze van 22 t/m 26 april gewerkt in de studio van Lucio. Samen met haar medestudentes, twee Amerikaanse en een Canadese, Filipijnse, Deense en Noorse dame, verzamelt ze zich op maandagochtend in een typisch Italiaans koffiebarretje alwaar Lucio het gezelschap op komt halen. Na het welkom vertrekt het gezelschap naar zijn studio waar de maestro tijdens de rondleiding door zijn showroom en atelier enthousiast vertelt over zijn werk, ideeën en werkwijze.

 

In de dagen die volgen demonstreert Lucio heel veel verschillende technieken en verschillende manieren om een figuur en werkstuk op te bouwen. Na elke demonstratie kruipen de dames achter de brander om de getoonde technieken zelf in praktijk te brengen. Monique had zich tot doel gesteld om te leren hoe ze haar vrouwenfiguren verder kon verfijnen. Tijdens de sessies heeft ze zich dan ook op de volgende vier technieken gericht:

1)      Het ruimtelijker maken van figuren om zodoende meer beweging en diepte in haar sculpturen aan te brengen. Tijdens de workshops heeft Lucio laten zien hoe je figuren op een andere manier kan opbouwen waardoor je meer vrijheid hebt in de plaatsing van de armen en benen ten opzichte van elkaar en ook meer dynamiek in het torso kan aanbrengen waardoor sculpturen meer gaan leven.   

2)      Verfijnen van de details, met name handen, hoofd en voeten. Lucio heeft laten zien hoe je door de opbouw en stand van vingers, hoofd en voeten de expressie van het figuur kan versterken.  

3)      Opbouw en compositie. Lucio noemt dit de architectuur van een werkstuk en gebruikt het glas om een architectuur te bouwen waarmee een verhaal verteld wordt en die verbondenheid en volume creëert. De verschillende figuren worden zo geplaatst dat er interactie ontstaat tussen de figuren en het werkstuk één afgerond geheel wordt.

4)      Sandcasting en inclusions. Omdat Monique de laatste tijd veel met het in glas vangen van haar sculpturen bezig is, heeft Lucio ook gekeken naar deze combinatie van technieken. Bij grotere sandcasting werkstukken moeten de glazen inclusions plat zijn omdat ze tijdens het gieten anders teveel uitvloeien en hun vorm verliezen. Lucio heeft nagedacht over een manier om op basis van profieltekeningen, platte inclusions te vervaardigen die toch een drie dimensionaal effect creëren.

 

Na vijf dagen die voorbij vliegen zit het er al weer op. Met een hoofd vol nieuwe ideeën en een koffer vol werkstukken en nieuwe gereedschappen, is Monique weer huiswaarts gekeerd. De komende periode gaat Monique hard aan de slag om de geleerde technieken niet alleen op haar losse sculpturen, maar zeker ook in combinatie met sandcasting toe te passen. Monique wil de ‘Vereniging Vrienden van Modern Glas’ hartelijk danken voor het mede mogelijk maken van deze unieke ervaring.

 
 
 
 Me and Lucio Bubacco
 Flameworked mini-horse by Lucio Bubacco
 
 
 
 

 

Reageer op dit bericht